Ορισμός των Logis­tics. Τι είναι Logistics;

Logis­tics είναι η φυσική διανομή των προϊόντων και συγκεκριμένα εκείνο το τμήμα της Διαχείρισης
Εφοδιαστικής Αλυσίδας που σχεδιάζει, υλοποιεί και ελέγχει την αποδοτική και αποτελεσματική κανονική
και αντίστροφη ροή και αποθήκευση των προϊόντων, υπηρεσιών και των σχετικών πληροφοριών από το
σημείο προέλευσης τους έως το σημείο κατανάλωσης τους, ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των
πελατών.

Ενδεικτικές περιοχές εφαρμογών των Logis­tics περιλαμβάνουν τα: Busi­ness Logis­tics, Sys­tems
Logis­tics, Mar­itime Logis­tics, Logis­tics Υγείας, Logis­tics Στρατού, Περιβαλλοντικά Logis­tics, City
Logis­tics, Cri­sis Logis­tics, Logis­tics Υπηρεσιών, Agro-​logistics, Sup­ply Chain Man­age­ment Logis­tics
Infor­ma­tion Sys­tems και Reverse Logistics.

Τα Logis­tics βρίσκουν εφαρμογή σε δύο κυρίως πεδία.

Το πρώτο πεδίο είναι η επιχείρηση, η οποία πρέπει να οργανώσει την εισροή, την εσωτερική
διακίνηση και την εκροή υλικών και προϊόντων κατά τέτοιον τρόπο, έτσι ώστε να εξασφαλίζει τη μέγιστη
ικανοποίηση των πελατών της.
Το δεύτερο πεδίο είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία αποτελείται από όλες εκείνες τις
επιχειρήσεις και οργανισμούς που είναι απαραίτητοι έτσι ώστε ένα προϊόν, από πρώτες ύλες να καταλήξει
στον τελικό πελάτη. Η αποτελεσματική οργάνωση και διοίκηση της ροής προίόντων και πληροφοριών σε
αυτήν την αλυσίδα αποτελεί επιτακτική ανάγκη σε μία παγκοσμιοποιημένη και ψηφιακή οικονομία, όπου
ο ανταγωνισμός από ατομικός (επιχείρηση εναντίον επιχείρησης) γίνεται συλλογικός (εφοδιαστική
αλυσίδα εναντίον εφοδιαστικής αλυσίδας).
Τα Logis­tics αφορούν σε:
Απαιτήσεις:
Οι δραστηριότητες των Logis­tics εμπλέκονται με την ανάλυση, σύνθεση και καθορισμό των πόρων που
απαιτούνται να επιτύχουμε ένα σκοπό ή να φέρουμε σε πέρας μία επιχείρηση κάτω από συγκεκριμένες
συνθήκες. Ο συνολικός στόχος, του να καθορίσουμε απαιτήσεις είναι μία λειτουργία σχεδιασμού που εμπλέκει ταυτόχρονα και την στρατηγική και τα Logis­tics. Ο καταμερισμός των κυρίων διαθέσιμων πόρων, αν είναι λιγότεροι από τους απαιτούμενους και η αξιολόγηση του αποτελέσματος των ελλείψεων για την επίτευξη των κυρίων στόχων, είναι κύριες ευθύνες της στρατηγικής και όχι λειτουργία των Logistics.

Σχεδιασμό:
Αυτή η λειτουργία περιλαμβάνει όλο το πλάνο του σχεδιασμού μέσα από λεπτομερή σχεδιασμό των
προϊόντων, συστημάτων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων της ανάπτυξης, δοκιμής και αξιολόγησης
του σχεδιασμού. Το Logis­tics Engi­neer­ing έχει να κάνει με τον σχεδιασμό του εφοδιασμού και της
συντήρησης κάτω από το πρίσμα της αποτελεσματικότητος κόστους, σε αντίθεση του σχεδιασμού της
εύκολης παραγωγής ή χρήσης.

Πόρους:
Πρώτες ύλες (υλικά),εξοπλισμός εγκαταστάσεις, Προσωπικό, συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαίων και
πληροφοριών. Τα Logis­tics συχνά συνδέονται με την διοίκηση των υλικών, όμως οι τεχνικές της
διοίκησης των υλικών μπορούν επίσης να εφαρμοσθούν στην διοίκηση του ανθρώπινου δυναμικού,
χρημάτων και πληροφοριών.
Οι δραστηριότητες των Logis­tics, επίσης συμπληρώνουν και υποστηρίζουν την στρατηγική και
την τακτική. Υποστηρίζουν τους στόχους, τα σχέδια και τις επιχειρησιακές δραστηριότητες των
συστημάτων.
Τα τελευταία χρόνια, νέες και καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες έχουν εισέλθει στο χώρο των
logis­tics και έχουν επιφέρει θεαματικές αλλαγές: εκεί που η απογραφή της αποθήκης απαιτούσε μολύβι,
χαρτί και αρκετό χρόνο, τώρα πραγματοποιείται αυτόματα μέσω φορητών τερματικών (σκάνερ) και
ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η κακή οργάνωση της αποθήκης, ο ανεφοδιασμός χωρίς πρόγραμμα και
σύστημα και τόσα άλλα αρνητικά, έχουν δώσει τη θέση τους σε ολοκληρωμένα συστήματα υψηλής
ευφυΐας και αποτελεσματικότητας.

Αγορές/​Προμήθειες: Η διαδικασία η οποία επικεντρώνεται στην ανεύρεση των δυνητικών πηγών προμήθειας, την επιλογή των καταλληλότερων και τις σχετικές ενέργειες επικοινωνίας, ώστε να δρομολογηθεί η αναπλήρωση του αποθέματος της επιχείρησης.

Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν: Η συνολική αξία των τελικών αγαθών και υπηρεσιών που παράγονται κατά τη διάρκεια ενός έτους, από συντελεστές παραγωγής που ανήκουν σε μόνιμους κατοίκους μιας χώρας, ανεξάρτητα από τη χώρα όπου βρίσκονται οι συντελεστές παραγωγής.

Αντίστροφη εφοδιαστική αλυσίδα: Αφορά στον σχεδιασμό, εφαρμογή και έλεγχο της αποτελεσματικής και αποδοτικής ροής των πρώτων υλών, των ημιέτοιμων προϊόντων και τις σχετικές πληροφορίες που σχετίζονται από το σημείο της κατανάλωσης στο σημείο προέλευσης για να αποκτήσουν εκ νέου αξία ή να απορριφθούν.

Αξία: Τα λειτουργικά και συναισθηματικά οφέλη που επιδιώκουν οι επιχειρήσεις να παρέχουν μέσω των προϊόντων και υπηρεσιών τους στους πελάτες, τα οποία να είναι σημαντικά σε σχέση με το σχετικό κόστος απόκτησής τους. Αυτό δεν αφορά μόνο στο χρηματικό ποσό το οποίο πρέπει να διατεθεί, αλλά και στον χρόνο, στην ενέργεια και το ψυχικό κόστος. Οι δύο αυτές παράμετροι, ωφελειών και κόστους, στοιχειοθετούν την έννοια της αξίας.

Αποθέματα: Οποιοδήποτε αδρανές, οικονομικό μέσο ή πόρο (προϊόν ή υλικό) που αποκτά η επιχείρηση και το αποθηκεύει για να το χρησιμοποιήσει ή για να το μεταπωλήσει σε κάποια μελλοντική στιγμή.

Αστικά Κέντρα Ομαδοποίησης Εμπορευμάτων: Εγκατάσταση logis­tics με εγγύτητα στη γεωγραφική περιοχή που εξυπηρετεί (κέντρο πόλης, ολόκληρους δήμους, ή συγκεκριμένες θέσεις όπως εμπορικά κέντρα), στην οποία εταιρείες Logis­tics αποστέλλουν αγαθά προοριζόμενα για την περιοχή και από όπου ομαδοποιημένες διανομές εκτελούνται προς την περιοχή εξυπηρέτησης, παρέχοντας επιπρόσθετα και ένα εύρος άλλων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας στα Logis­tics και στις υπηρεσίες λιανικής.

Βιώσιμη ή αειφόρος ανάπτυξη: Η ανάπτυξη που ικανοποιεί τις ανάγκες του παρόντος χωρίς να δεσμεύει τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες.

Βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα: Συντονισμένη αλυσίδα εφοδιασμού μέσω της εθελοντικής ένταξης οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων μέσω κύριων διεπιχειρησιακών επιχειρηματικών συστημάτων, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για την αποδοτική και αποτελεσματική διαχείριση των ροών υλικών, πληροφοριών, και κεφαλαίων που σχετίζονται με την προμήθεια, την παραγωγή και τη διανομή προϊόντων ή υπηρεσιών, προκειμένου να υπάρχει ανταπόκριση στις απαιτήσεις των εταίρων και βελτίωση της κερδοφορίας, της ανταγωνιστικότητας και της συνεκτικότητας του οργανισμού σε βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

City Logis­tics: Διαδικασία βελτιστοποίησης των ενεργειών της εφοδιαστικής αλυσίδας από εταιρείες εντός αστικών περιοχών, λαμβάνοντας υπόψη την κυκλοφοριακή κίνηση, τα σημεία συμφόρησης και την κατανάλωση ενέργειας στο πλαίσιο της οικονομίας μιας αγοράς.

Διαμετακόμιση/​Tran­sit: Τελωνειακή ρύθμιση που επιτρέπει, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, τη διακίνηση αγαθών με την αναστολή δασμών, φόρων και άλλων οικονομικών, φορολογικών ή τελωνειακών μέτρων.

Εμπορευματικά κέντρα (χωριά): Βιομηχανικές ζώνες με τις καλύτερες δυνατές συνδέσεις με το δίκτυο μεταφορών, όπου είναι εγκατεστημένες εταιρίες μεταφορών και υπηρεσιών εφοδιαστικής, με κατάλληλο εξοπλισμό για τη μεταφόρτωση μεταξύ διαφορετικών μέσων μεταφοράς. Η ιδέα για τη δημιουργία των κέντρων αυτών, βασίζεται στις συνέργειες μεταξύ μεταφορικών υπηρεσιών και σε παραγόμενες οικονομίες κλίμακας.

Εξυπηρέτηση πελατών: Το αποτέλεσμα μιας ψυχολογικής διαδικασίας συγκρίσεων, η οποία ολοκληρώνεται μετά την ολοκλήρωση της κατανάλωσης, η οποία μπορεί να αφορά περιπτώσεις που σχετίζονται με μια «στιγμιαία» αγοραστική απόφαση και κατανάλωση αλλά και με περιπτώσεις κατά τις οποίες η αγοραστική απόφαση και η κατανάλωση εκτείνονται σε μια μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.

Επικίνδυνα φορτία: Ουσίες και είδη που είτε από τη φύση τους είτε από αλληλεπίδραση με άλλα υλικά, εγκυμονούν κινδύνους για το κοινωνικό σύνολο και το περιβάλλον.

Εφοδιαστική/​Logis­tics: Η ολοκληρωμένη διαδικασία σχεδιασμού, εφαρμογής και ελέγχου βασικών διαδικασιών που μετατρέπουν τις εισροές από τους προμηθευτές σε προϊόντα και υπηρεσίες που προσθέτουν αξία στους πελάτες.

Ιχνηλασιμότητα: Η δυνατότητα να ανιχνευθεί η ιστορία, εφαρμογή και θέση μιας οντότητας (προϊόντων), μέσω καταγεγραμμένων αναγνωριστικών στοιχείων (ISO 1995).

Κανάλι διακίνησης (διανομής)

Φυσικό: Περιγράφει τη μέθοδο και τα μέσα με το οποίο το προϊόν φυσικά μεταφέρεται από το σημείο παραγωγής στο σημείο τελικής κατανάλωσής του. Περιλαμβάνει, όσον αφορά τις υποδομές, τα αποθηκευτικά κέντρα από τα οποία θα γίνει η διέλευση του προϊόντος και τα μέσα τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά (διανομή). Ουσιαστικά αφορά στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας (Sup­ply Chain Man­age­ment) και όλο το φάσμα των σχετικών λειτουργιών, οι οποίες αναλύονται στο κεφάλαιο 1 του παρόντος συγγράμματος.

Εμπορικό: Περιλαμβάνει τη «μη φυσική» πλευρά της μεταφοράς των προϊόντων, δηλαδή τις τιμές αγοράς και πώλησης του προϊόντος, τις διαπραγματεύσεις, την ιδιοκτησία των προϊόντων, αλλά και την πολύ σημαντική απόφαση σε σχέση με τα σημεία στα οποία τα προϊόντα εμφανίζονται στην αγορά. Τα θέματα αυτά απασχολούν τις λειτουργίες των πωλήσεων και του μάρκετινγκ.

ΚΑΠ: Η Κοινή Αγροτική Πολιτική η οποία τέθηκε σε ισχύ το 1962. Ο στόχος της είναι τριπλός: ελεύθερη διακίνηση αγροτικών προϊόντων μέσα στην ΕΕ, καθορισμός των τιμών στην Ευρώπη και εύνοια για τα Κοινοτικά (ΕΕ) προϊόντα.

Κωδικοποίηση: Το σύνολο των διαδικασιών και των τεχνικών οργάνωσης, ελέγχου, σχεδίασης και ανάπτυξης συστημάτων ολοκληρωμένης αναγνώρισης (φυσικής και λειτουργικής) υλικών, προϊόντων, τεχνολογικών συστημάτων, υπηρεσιών, διαδικασιών κλπ.

Λιανική: Η πώληση των αγαθών προς το γενικό κοινό, ιδίως μέσω καταστημάτων.

Μοναδοποίηση φορτίου: Ο τρόπος με τον οποίο αποθηκεύονται και μεταφέρονται τα προϊόντα, επηρεάζοντας το κόστος, την ταχύτητα και ακρίβεια των δραστηριοτήτων Logis­tics (παραλαβή, τακτοποίηση, συλλογή παραγγελιών, φόρτωση, έλεγχος, απογραφές, μεταφορές, κτλ.).

Νέα Δημόσια Διοίκηση: Η συνδυαστική δράση κοινωνικών κριτηρίων με το με το κριτήριο της αποτελεσματικότητας με σκοπό την πιο χρηστή διαχείριση του «δημοσίου χρήματος», δραστικό περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων και συγκράτηση του δημοσίου χρέους, με εντεύθεν απελευθέρωση πόρων για υγιή χρηματοδότηση των επενδύσεων και της οικονομικής ανάπτυξης.

Οικονομίες κλίμακας: Η τάση του μακροχρόνιου μέσου συνολικού κόστους να μειώνεται όταν αυξάνεται η ποσότητα της παραγωγής.

Οut­sourc­ing: Ανάθεση εργασιών, δραστηριοτήτων ή διαδικασιών σε άλλες επιχειρήσεις.

Παραγωγικότητα: Η σχέση μεταξύ της ποσότητας ενός παραγωγικού συντελεστή και της ποσότητας του προϊόντος που παράγεται με τη χρησιμοποίησή του.

Πελάτες

Eσωτερικοί: Το προσωπικό μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού αποτελεί το σύνολο των εσωτερικών πελατών. Οι πελάτες αυτοί είναι οι χρήστες των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγονται από τις εσωτερικές διαδικασίες της επιχείρησης.

Eξωτερικοί: Πρόκειται για τους αγοραστές ή χρήστες των τελικών προϊόντων και υπηρεσιών της επιχείρησης ή του οργανισμού.

Πληροφοριακά συστήματα: Συστήματα τα οποία έχουν ως αντικείμενο την επεξεργασία και την επικοινωνία δεδομένων και πληροφοριών, βασικό συστατικό στοιχείο των οποίων είναι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.

Πολιτική εξυπηρέτησης πελατών: Κανόνες με σκοπό την τυποποιημένη μορφή αντιμετώπισης των αναγκών των πελατών πριν, κατά και μετά την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών.

Ποιότητα: η ποιότητα είναι μια συνεχής διαδικασία βελτίωσης της ποιότητας, προς έναν προβλέψιμο βαθμό ομοιομορφίας και αξιοπιστίας.

Συμμετοχική οικονομία και εταιρική ευθύνη: Η τάση προς τη συμμετοχική οικονομία με ενεργό συμμετοχή όλων των εταίρων στην αλυσίδα της δημιουργίας αξίας και ο απαραίτητος νέος ρόλος της επιχείρησης, με αυξημένη κοινωνική ευθύνη για μακροπρόθεσμη διασφάλιση βιωσιμότητας και ανάπτυξης.

Σύστημα: Το σύστημα αποτελεί συνάθροιση/​συλλογή οντοτήτων/​αντικειμένων, υλικών ή αφηρημένων, τα οποία αποτελούν σύνολο και το κάθε στοιχείο αλληλεπιδρά ή συσχετίζεται με τουλάχιστον ένα ακόμη στοιχείο του συνόλου.

TEU: μονάδα μέτρησης που ισοδυναμεί με εμπορευματοκιβώτιο μήκους 20 ποδών (6.10m).